← TAGASI

Euroopa Komisjon kiitis Eesti 100% taastuvenergiaplaani, kuid hoiatab puudujääkide eest
Avaldatud: 03. oktoober 2025
2. oktoobril 2025 avaldas Euroopa Komisjon oma põhjaliku hinnangu Eesti uuendatud riiklikule energia- ja kliimakavale (REKK), tunnustades riigi ambitsioonikat eesmärki minna 2030. aastaks täielikult üle taastuvelektrile, kuid juhtides samal ajal tähelepanu olulistele lünkadele kasvuhoonegaaside vähendamisel transpordi-, hoonete- ja põllumajandussektoris. See hinnang on osa laiemast ülevaatest, kus analüüsitakse kõigi Euroopa Liidu liikmesriikide edusamme ühiste 2030. aasta kliima- ja energiaeesmärkide suunas.
Euroopa Komisjoni hoone Brüsselis. Allikas: Climate Adaptation Platform
Eesti on seadnud endale ühe Euroopa kõige ambitsioonikama eesmärgi – toota 2030. aastaks kogu oma elekter taastuvatest allikatest. See samm on pälvinud Brüsselis kiitust ja seda peetakse oluliseks panuseks kogu EL-i rohepöördesse. Samas rõhutab Komisjon, et ainuüksi elektritootmise roheliseks muutmisest ei piisa. Aruandes tuuakse välja, et Eesti peab tegema oluliselt rohkem jõupingutusi, et vähendada heitkoguseid sektorites, mis ei kuulu EL-i heitkogustega kauplemise süsteemi (ETS), ning tegelema süsiniku sidumise vähenemisega metsanduses. See artikkel analüüsib Euroopa Komisjoni hinnangu põhipunkte, uurib Eesti tugevusi ja nõrkusi kliimavõitluses ning vaatleb, millised on järgmised sammud Eesti teekonnal rohelise tuleviku suunas.
Euroopa Komisjoni hinnangu laiem kontekst
Riiklikud energia- ja kliimakavad (REKK) on iga EL-i liikmesriigi jaoks keskne strateegiline dokument, mis kirjeldab, kuidas kavatsetakse saavutada 2030. aastaks seatud energia- ja kliimaeesmärgid. Need eesmärgid hõlmavad kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamist, taastuvenergia osakaalu suurendamist, energiatõhususe parandamist, energiajulgeoleku tagamist ning teadus- ja arendustegevuse edendamist. Komisjoni hinnangud on oluline osa protsessist, pakkudes riikidele tagasisidet ja soovitusi, et tagada ühiste eesmärkide kollektiivne saavutamine.

Euroopa Liidu 2030. aasta kliimaeesmärgid. Allikas: Euroopa Keskkonnaagentuur
Komisjoni 2. oktoobri 2025. aasta aruandes [1] leitakse, et kuigi nii Eesti kui ka Slovakkia on oma esialgsete kavanditega võrreldes ambitsioone tõstnud, on mõlemal riigil endiselt vaja teha märkimisväärseid jõupingutusi. Eesti puhul on peamiseks murekohaks nn jagatud kohustuse määruse (Effort Sharing Regulation, ESR) alla kuuluvad sektorid – transport, hooned, põllumajandus ja jäätmekäitlus – ning maakasutuse, maakasutuse muutuse ja metsanduse (LULUCF) sektori eesmärkide täitmine. Kuigi Eesti on teinud edusamme, on vaja konkreetseid ja tõhusaid meetmeid, et katta järelejäänud lüngad ja tagada plaanide täielik elluviimine.
Eesti lipulaev: 100% taastuvelekter aastaks 2030
Eesti kõige silmapaistvam ja enim kiitust pälvinud eesmärk on toota 2030. aastaks 100% oma elektrist taastuvatest allikatest. See on üks ambitsioonikamaid sihte kogu Euroopa Liidus ja see näitab Eesti pühendumust energiasüsteemi radikaalsele ümberkujundamisele. Komisjoni hinnangus tunnustatakse Eesti strateegiat, mis toetub suuresti tuuleenergia laialdasele kasutuselevõtule, mida toetatakse riiklike enampakkumiste kaudu [1].

Meretuulepark. Allikas: energynews.pro
Lisaks tuuleenergiale on Eesti plaanis oluline roll ka teistel taastuvenergiaallikatel, nagu päikeseenergia ja biomass. Komisjoni detailne hinnang [2] näitab, et Eesti taastuvenergia osakaal energia lõpptarbimises oli 2023. aastal 40,9%, mis on hea lähtepunkt, kuid 2030. aasta eesmärk on 65%. See tähendab, et järgnevatel aastatel on vaja märkimisväärselt kiirendada investeeringuid ja projektide elluviimist. Edukas üleminek taastuvelektrile ei ole oluline mitte ainult kliimaeesmärkide saavutamiseks, vaid ka Eesti energiajulgeoleku ja -sõltumatuse suurendamiseks, eriti arvestades geopoliitilist olukorda.
Väljakutsed: Transport, hooned ja murettekitav metsandus
Hoolimata edusammudest taastuvenergia vallas, on Eesti kliimaplaanis ka mitmeid murekohti. Suurimaks väljakutseks on kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamine sektorites, mis ei kuulu heitkogustega kauplemise süsteemi. Eesti eesmärk on vähendada nendes sektorites heitkoguseid 2030. aastaks 24% võrreldes 2005. aastaga. 2023. aasta andmetel oli vähenemine vaid 9,7%, mis tähendab, et eesmärgi saavutamiseks on vaja oluliselt tõhusamaid meetmeid [2].
Transpordisektor on üks peamisi heitkoguste allikaid ja selle rohelisemaks muutmine on osutunud keeruliseks. Vaja on kiirendada üleminekut elektrisõidukitele, arendada ühistransporti ja luua paremad tingimused kergliikluseks. Samuti on oluline renoveerida hooneid, et parandada nende energiatõhusust, ning rakendada põllumajanduses kliimasõbralikumaid praktikaid.
Teine suur murekoht on LULUCF sektor. Ajalooliselt on Eesti metsad olnud olulised süsiniku sidujad, kuid viimastel aastatel on see võime vähenenud, osaliselt intensiivse raietegevuse tõttu. Komisjoni hinnangul on Eesti prognoosides süsiniku sidumise osas 0,5 miljoni tonni CO2 ekvivalendi suurune puudujääk 2030. aasta eesmärgist [2]. See on tõsine probleem, mis nõuab kiiret ja otsustavat tegutsemist metsanduspoliitikas, et leida tasakaal puidutööstuse majanduslike huvide ja metsade kliimarolli vahel.

Metsade roll süsinikuringes. Allikas: ICOS
Energiatõhusus, julgeolek ja fossiilkütuste toetused
Energiatõhusus on veel üks valdkond, kus Komisjon ootab Eestilt rohkem. Kuigi plaanis on meetmeid hoonete energiatõhususe parandamiseks, on vaja paremini kvantifitseerida prognoositavat energiasäästu ja tugevdada õigusraamistikku, et paremini integreerida elektri-, kütte- ja jahutusvõrke. See aitaks optimeerida energia kasutamist ja vähendada kadusid.
Energiajulgeoleku osas on Eesti teinud olulisi samme, mitmekesistades gaasitarneid biometaani ja biogaasi abil ning parandades ühendusi naaberriikidega. Need meetmed aitavad vähendada sõltuvust imporditud fossiilkütustest ja suurendada energiasüsteemi vastupidavust.
Kriitilise märkusena toob Komisjon välja, et Eesti on küll loetlenud oma fossiilkütuste toetused, kuid ei ole esitanud konkreetset tegevuskava nende järkjärguliseks lõpetamiseks. Komisjon soovitab tungivalt koostada selline teekaart ja liikuda edasi tahkete fossiilkütuste, eriti põlevkivi, kasutamisest loobumisega, järgides õiglase ülemineku põhimõtteid [1]. See on oluline samm, et tagada majanduse pikaajaline jätkusuutlikkus ja vältida investeeringuid tehnoloogiatesse, millel ei ole tulevikku.

Taastuvenergia osakaalu suurendamine on realistlik eesmärk. Allikas: Bankwatch
Kokkuvõte: Ambitsioonikas, kuid teostamist vajav plaan
Euroopa Komisjoni hinnang Eesti riiklikule energia- ja kliimakavale on tasakaalukas: see tunnustab Eesti julgeid samme taastuvenergia suunas, kuid osutab selgelt ka valukohtadele, mis vajavad kiiret ja otsustavat tegutsemist. Eesti on seadnud endale eesmärgi olla rohepöörde esirinnas, kuid selleks, et sinna jõuda, on vaja enamat kui vaid ambitsioonikaid sihte paberil. Vaja on konkreetseid, rahastatud ja tõhusalt ellu viidud meetmeid transpordi, hoonete, põllumajanduse ja metsanduse valdkonnas.

Süsiniku eemaldamise vajadus Eestis. Allikas: Carbon Gap
Järgmised aastad on Eesti jaoks kriitilise tähtsusega. Nüüd, kus plaanid on uuendatud ja hinnatud, peab fookus liikuma rakendamisele. See nõuab poliitilist tahet, avaliku ja erasektori investeeringuid ning ühiskonna laiapõhjalist kaasamist. Eesti on näidanud, et suudab seada endale kõrgeid eesmärke. Nüüd on aeg tõestada, et suudame need ka ellu viia ja ehitada üles tõeliselt rohelise ja kestliku tuleviku.
Rahvusvaheline kontekst ja võrdlus
Eesti kliimaplaan ei eksisteeri vaakumis, vaid on osa laiemast Euroopa Liidu rohepöördest. Võrreldes teiste Balti riikidega on Eesti seadnud endale kõige ambitsioonikamad eesmärgid taastuvenergia vallas. Läti ja Leedu on samuti võtnud kohustusi suurendada taastuvenergia osakaalu, kuid mitte nii radikaalselt kui Eesti. See positsioneerib Eesti piirkonna liidriks rohetehnoloogiate kasutuselevõtus ja võib anda olulise konkurentsieelise tulevikus.
Euroopa Liidu tasandil on Eesti 100% taastuvelektri eesmärk kooskõlas EL-i üldise strateegiaga saavutada kliimaneutraalsus 2050. aastaks. Komisjoni hinnangus rõhutatakse, et sellised ambitsioonikad riiklikud eesmärgid on hädavajalikud, et kompenseerida aeglasemat progressi teistes liikmesriikides. Eesti edu taastuvenergia vallas võib inspireerida ka teisi riike ja näidata, et kiire üleminek on võimalik.
Majanduslikud mõjud ja võimalused
Üleminek 100% taastuvelektrile toob kaasa märkimisväärseid majanduslikke muutusi. Ühelt poolt nõuab see suuri investeeringuid tuuleenergia infrastruktuuri, võrguühenduste ja energiasalvestuse arendamisse. Teiselt poolt loob see uusi töökohti ja ärivõimalusi. Eesti on juba näidanud, et suudab meelitada rahvusvahelisi investoreid tuuleenergia projektidesse, mis toob riiki nii kapitali kui ka tehnoloogilist oskusteavet.
Fossiilkütuste toetuste järkjärguline lõpetamine, mida Komisjon soovitab, on samuti oluline majanduslik väljakutse. Põlevkivitööstus on olnud Eesti majanduse oluline osa, kuid selle roll peab aja jooksul vähenema. Õiglase ülemineku põhimõtted nõuavad, et töötajatele ja kogukondadele, kes on sõltunud fossiilkütuste tööstusest, pakutakse alternatiivseid võimalusi ja tuge ümberõppeks.
Tehnoloogilised lahendused ja innovatsioon
Eesti kliimaeesmärkide saavutamine nõuab ka tehnoloogilist innovatsiooni. Komisjoni soovitus suurendada investeeringuid puhtate energiatehnoloogiate teadus- ja arendustegevusse on eriti oluline. Eesti on juba tuntud oma digitaalse innovatsiooni poolest, ja see oskusteave võib olla väärtuslik ka rohetehnoloogiate arendamisel.
Eriti oluline on energiasalvestuse tehnoloogiate arendamine, mis on vajalik tuule- ja päikeseenergia kõikumiste tasakaalustamiseks. Samuti on vaja arukaid võrgulahendusi, mis suudavad tõhusalt integreerida erinevaid energiaallikaid ja optimeerida energia jaotust. Eesti võiks saada testpolügooniks uutele tehnoloogiatele, mis hiljem võiksid leida rakendust ka teistes riikides.
Ühiskondlik mõõde ja kodanike kaasamine
Kliimaeesmärkide saavutamine ei ole ainult tehnoloogiline või majanduslik väljakutse, vaid nõuab ka ühiskonna laiapõhjalist toetust ja kaasamist. Kodanikud peavad mõistma ja toetama muutusi, mis mõjutavad nende igapäevaelu – alates elektriautode kasutuselevõtust kuni hoonete renoveerimiseni. Siin on oluline roll haridus- ja teavitustööl.
Samuti on vaja tagada, et rohepööre oleks sotsiaalselt õiglane. Energiakulude tõus ei tohi ebaproportsionaalselt mõjutada madalama sissetulekuga leibkondi. Seetõttu on vaja kaaluda toetusskeeme ja meetmeid, mis aitavad kõigil ühiskonnaliikmetel rohepöördest kasu saada.
Kohalike omavalitsuste roll on samuti kriitiline. Nad on need, kes rakendavad paljusid kliimameetmeid praktikas – alates ühistranspordi arendamisest kuni hoonete energiatõhususe parandamiseni. Komisjoni hinnangus rõhutatakse vajadust tugevdada koostööd erinevate valitsemistasandite vahel.
Järgmised sammud ja järelevalve
Euroopa Komisjoni hinnang ei ole lõpp-punkt, vaid pigem uue etapi algus. Komisjon jätkab tihedat koostööd Eestiga, et aidata kõrvaldada tuvastatud puudujääke ja tagada plaanide tõhus elluviimine. Oluline on regulaarne järelevalve ja aruandlus, mis võimaldab vajadusel teha korrektuure ja kohandada meetmeid muutuvate tingimustega.
Komisjon on lubanud hinnata, kas on vaja täiendavaid meetmeid EL-i tasandil, et tagada kollektiivsete eesmärkide saavutamine, eriti taastuvenergia ja energiatõhususe vallas. See võib tähendada uusi direktiive, rahastamisskeeme või tehnilise abi programme.
Eesti jaoks tähendab see, et riik peab olema valmis kiireks reageerimiseks ja kohanemiseks. Kliimaeesmärkide saavutamine on dünaamiline protsess, mis nõuab pidevat õppimist, kohanemist ja parandamist. Komisjoni hinnang annab selleks vajaliku teekaardi ja suunised, kuid tegelik töö alles algab.
Viited
[1] Euroopa Komisjon. (2025, 2. oktoober). Commission’s assessment of Estonia and Slovakia National Energy and Climate Plans shows improvements on ambition closing in on 2030 targets but more efforts needed. https://energy.ec.europa.eu/news/commissions-assessment-estonia-and-slovakia-national-energy-and-climate-plans-shows-improvements-2025-10-02_en [2] Euroopa Komisjon. (2025, 2. oktoober). Commission Assessment of the Final Updated National Energy and Climate Plan of Estonia. https://commission.europa.eu/document/download/7ca5ae08-cfe0-4540-96cf-2c4a130b7568_en?filename=SWD_2025_282_1_EN_EE%20Assessment.pdf